Live chat

Blog

Spam & phishing: herkennen en voorkomen

5 september 2022

We hebben er allemaal mee te maken; vervelende e-mails in onze mailboxen waarvan je je soms afvraagt ​​of ze echt zijn. Spam komt helaas veel meer voor dan je denkt en bevat meestal ongewenste advertenties. Het is vervelend, maar niet per se gevaarlijk. Bij phishing krijg je echter berichten dat hackers je gegevens proberen te stelen, zoals wachtwoorden, account- of creditcard-codes. Deze e-mails zijn vaak moeilijk te identificeren. Daarom leggen we je uit hoe je spam en phishing kunt herkennen en voorkomen.

Wat is het verschil tussen phishing en spam?

Bij allebei gaat het over ongewenste e-mails in je mailbox. Het verschil is alleen dat spam vaak ongewenste reclame is, dus dat is niet per se gevaarlijk, zolang je nergens op klikt in de mail. Bij phishing proberen hackers juist bewust persoonlijke gegevens te ontfutselen. Dit kan gaan om gebruikersnamen, wachtwoorden, sofinummers en bankgegevens.

Spam

Spam bestaat voornamelijk uit ongewenste mailtjes, waarin je wordt gevraagd iets te kopen. Het ontstaat vaak doordat je mailadres in verschillende databases terecht kan komen, die spammers vervolgens voor allerlei zaken kunnen gebruiken. Om te voorkomen dat je in deze spam databases terecht komt, kun je een aantal dingen doen:

– Maak een apart mail account aan voor zakelijk en privé.

– Maak een apart mail account voor online shoppen.

– Zet jouw mailadres niet op het internet.

– Beantwoord spam niet én stuur ze ook niet door

– Klik in spam mail nooit op ‘Afmelden voor deze nieuwsbrief/lijst’. Vaak krijg je dan alleen nog maar meer spam mailtjes. 

– Let bij online formulieren goed op dat je de vinkjes voor het ontvangen van extra informatie uitzet. 

Phishing 

Met phishing-e-mails proberen hackers op een stiekeme manier uw persoonlijke gegevens te stelen. Ze doen zich bijvoorbeeld voor als uw bank of verzekeringsmaatschappij. Over het algemeen kunt u phishing herkennen aan: 

– Je krijgt een mail dat je bankrekening of een ander account is geblokkeerd of dat je spoedig geld moet betalen.

– Er wordt een belangrijke instantie nagedaan, die vraagt om een bankrekeningnummer, sofinummer, gebruikersnaam of wachtwoord.

– Het bericht is in het Engels of in gebrekkig Nederlands geschreven.

– Het adres van de afzender is van iemand die je niet kent.

– De afzender naam is van iemand of een instantie die je kent, maar gebruikt een bijzonder mailadres, zoals 654ks@google.com. 

Kijk dus altijd even naar het e-mailadres, als je een mail krijgt die je niet verwacht of er verdacht uitziet naar jou mening.

Phishing via banken

Phishing via zogenaamde banken is nog steeds één van de meest populaire phishing methodes. Vooral onder ouderen. Je krijgt dan een mail waarin het lijkt dat hij van je bank komt. Vaak gaat het om bangmakerij over dat je account is gelekt, het bevestigen van je identiteit, het blokkeren van je account of het annuleren of opniuew voldoen van een transactie. Deze mails kunnen heel echt lijken, dat is ook het gevaarlijke er aan. Bovendien worden vaak echt lijkende mailadressen gebruikt, zoals @abnamro.incasso.nl. 

Banken mogen nooit om deze bovengenoemde gegevens vragen of aanpassingen vragen via een mail. Je kunt er dus (bijna) altijd vanuit gaan dat het dan om een phishing mail gaat. 

 

Interesant om te lezen:

5 tips voor een sterk wachtwoord

Spam en phishing Terug naar blogoverzicht

Stel Bas een vraag

Wil je meer weten? Bel mij of stel een vraag via het formulier.